In de slaap (2012)

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 198 niet laden
IN DE SLAAP



BEGIN BIJ JEZELF
Als u vandaag soms nog wat tegeltjes wilt gaan bakken..., dan heb ik deze spreuk voor u: ‘Vader worden is een gunst, vader zijn een grote kunst!’ Of wat dacht u van: ‘Sluit een dier in je hart.’ Ik vond deze spreuken op internet, toen ik keek, of de ‘Bond zonder naam’ nog bestaat. Deze vereniging die in Nederland bekend werd door pater Henri de Greeve, beroerde onze jeugdige harten met een maandelijkse spreuk die opriep tot een betere wereld. Ze hing aan het spijkertje van de kalender. Het was een soort Loesje, lang voordat Loesje bestond - en iets vromer van strekking. Ik zag dat de bond, waarvan Jos Brink een tijdje het gezicht is geweest, niet alleen nog bestaat maar ook met face-boek aan de weg timmert. En wie heeft niet het bundeltje van de Montfortaan Phil Bosmans in huis: ‘Menslief, ik hou van je’.
De spreuk waarmee de bond bekend is geworden in 1957,  hebt u nog allemaal op de lippen: ‘Verbeter de wereld..., begin met jezelf!’ Mijn moeder gebruikte hem nogal eens om aan verhitte, wereld hervormende, discussies een eind te maken. De leuze is geboren op de puinhopen van de tweede wereldoorlog. De schade die het kwaad had aanrichten in West-Europa, was onafzienbaar. De wederopbouw leek onbegonnen werk. Plannen en voornemens schoten tekort. Het enige om greep te krijgen op het kwaad was: begin maar bij jezelf!

GODS RIJK MET ALLE GEWELD
In de tijd van Jezus waren de discussies hoog opgelaaid onder de rabbijnen. Het ging over het Koninkrijk van God. Voor gelovigen was het ondenkbaar dat God de wereld ongemoeid zou laten. Zijn tempel in Jeruzalem was door Romeinen omsingeld. De keizer in Rome noemde zichzelf god. Het volk van Jakob was al eeuwenlang onderdrukt. Gelovigen baden hartstochtelijk om Gods ingrijpen. Hij moest het koninkrijk van David herstellen. Hij moest een nieuwe Gezalfde zenden. Niemand wist hóe God dat zou doen en precies daarover gingen de discussies. Er waren stromingen die zeiden dat God met geweld zou ingrijpen, dat zijn Rijk uit de hemel zou neerdalen en dat je jezelf in gereedheid moest brengen om bij de uitverkorenen te horen. De Mormonen doen dat nog steeds. Onlangs lazen we dat zij prins Bernhard en prins Claus posthuum hadden gedoopt. In Jezus’ dagen riep Johannes de Doper zijn volgelingen op om zich door een doop tot  Gods rijk te bekeren. Er waren predikers die eerst een grote oorlog verwachten met als inzet de tempel in Jeruzalem. Tegen de achtergrond van deze discussie moet u het evangelie van vandaag lezen. Gods koninkrijk komt niet als apotheose van een grote wereldbrand, vindt Jezus. Het gaat ermee als met alle wonderen in de schepping: het komt terwijl je slaapt. Bijna ongemerkt. Als een duif die op je schouder landt. Als een zachte bries die in de namiddag verkoeling brengt, als het graan dat ontkiemt; eerst een dunne stengel en tenslotte de volle aar. Jezus vertelt het met veel liefde voor de natuur. Verwondering over het ontkiemende graan is verwondering over God.

GODS RIJK ALS EEN ZAADJE
Discussie over hoe het Godsrijk doorbreekt halen de voorpagina’s van onze kranten niet meer, en zelfs niet pagina 6. Maar mensen die vinden dat ze met grootscheepse hervormingen de wereld kunnen verbeteren, kom je elk dag tegen. Velen hebben het in de laatste eeuwen geprobeerd. Pol Pot, Mao, Stalin, Hitler...; allemaal hadden ze hun droom van een maakbare samenleving die een stabiel rijk van vrede zou garanderen. Allemaal hebben ze miljoenen slachtoffers gemaakt. Het ontbrak hen aan eerbied voor de mens. Ze hadden geen besef van de heiligheid van de schepping. Bij gebrek aan God maakten ze van hun eigen plan een Opperwezen.
Op kleinere schaal maken ook wij onze plannen. Kweek verdraagzaamheid onder Nederlanders door kinderen in contact te brengen met andere culturen. Bevorder de gezondheid door kinderen te leren niet te roken. Moet je beginnen op school, om de leerachterstand in te halen? Of in de gezinnen? Bij de kinderopvang of bij de werkgelegenheid? We maken plannen voor een betere wereld. Onze politieke partijen zijn daarvoor. Christelijke partijen doen het ook. Maar het christelijke aan een plan is, dunkt me, de vraag: hoe ben jij zelf in het leven van elke dag? Heb jij aandacht voor je kind? Maak je tijd voor je partner? Heb je oog voor een zieke? Trek je je het lot aan van een gehandicapte en van nood die zich aandient? Want je dagelijks handelen maakt het Koninkrijk. De zaadjes van Gods barmhartigheid die je rondstrooit hebben de kiemkracht van Zijn koninkrijk.

WAAR DE MOSTERD VANDAAN KOMT
Lieve kinderen. ‘Mamma...eh, oma!’ Joris had oma bij de hand. Hij was mee naar de kerk geweest. ‘Wordt mosterd van een plant gemaakt?’ ‘Ja’, zei oma. ‘Van mosterdzaadjes.’ Dan had Joris het toch goed gehoord. ‘Is mosterd dan een soort groente?’ Joris hield niet van groente en wel van mosterd op een kroketje. Dit wierp een nieuw licht op groente. ‘En ketchup dan; is dat ook groente?’ ‘Ja’, zei oma. ‘Tomatenketchup die wordt van tomaten gemaakt. ‘Tuurlijk’, zuchtte Joris. Had hij zelf wel kunnen bedenken. ‘En mayonaise? Groeit dat aan een struik?’ ‘Een beetje wel’, zei oma. ‘Een beetje?’, Joris moest lachen. ‘D’r gaat azijn in en olie. Die komen van planten maar er gaan ook eieren in en die komen van de kip...’ ‘En de kip pikt graantjes...’, maakte Joris de cirkel rond. ‘En wat de pastoor vertelde’, greep oma haar kans, ‘dat is dat mosterdzaadjes wonderen zijn. Het is een heel klein bolletje en er groeit een grote struik uit terwijl de boer slaap.’ Joris was even stil en stelde toen vast: ‘Toch vind ik mayonaise een groter wonder!’