Uit Egypte geroepen (2007)

Een proloog geeft aan wat komen zal. De proloog bij Matteüs omvat bijna vier hoofdstukken. Eerst deze van het kindsheidevangelie en dan die over de doop en het verblijf van Jezus in de woestijn. Het optreden van Jezus begint bij Matteüs halfweg hoofdstuk 4.

In zijn proloog duidt hij reeds aan wie Jezus is en zal zijn. Enkele van zijn titels zijn daar al te vinden: Zoon van David (Mt. 1,1), Gods Zoon (Mt.1,21; 2,15) en vooral Immanuel. Voor Matteüs is Jezus daarbij de nieuwe Mozes.
Egypte is het land waar Israël bescherming heeft gevonden in tijden van hongersnood, maar waar het eveneens verdrukking heeft gekend. Mozes, de Joodse Egyptenaar of de Egyptische Jood heeft zijn volk bevrijd en uit Egypte geleid.

Wanneer Matteüs Egypte vernoemt, komt bij zijn toehoorders die geschiedenis tot leven. Wanneer het kind Jezus met Jozef en Maria moet vluchten voor Herodes, biedt Egypte alweer bescherming. Vanuit Egypte wordt hij geroepen om in Israël Gods dienaar te zijn.

Christenen in Egypte - de meeste van hen Kopten - zijn steevast overtuigd dat Jezus, Maria en Jozef in hun land zijn geweest. Zij hebben een aantal bedevaartsroutes in het spoor van de Heilige Familie. Deir El Moharak is een van die heilige plaatsen. De naam betekent ‘het einde van de reis.’ Daarmee wordt de vlucht van de H. Familie bedoeld. Het is een woestijnklooster, waar een honderdtal monniken leven. Christen zijn, dit is in Egypte niet eenvoudig. Er is veel leed en angst. Zij hebben niet veel ruimte om te werken. Een bezoekster uit Vlaanderen stopte op de terugweg van El Moharak in een nieuw ‘ziekenhuis’. Dit is eigenlijk een catechetisch centrum, maar voor de bouw ervan zouden de autoriteiten nooit toestemming hebben gegeven. Daarom liet de Koptische kerk dit gebouw registreren als ziekenhuis. Daar verblijven inderdaad enkele zieken en alleenstaande bejaarden. Wanneer de politieagent achteloos de verkeerde kant opkeek, draaide de huisbewaarder een deur open en stonden de bezoekers meteen in een kerk. Op allerlei plaatsen in de wereld moeten christenen zich schuil houden om te ontsnappen aan hun vervolgers.

De tocht naar Egypte is in het bijbelverhaal getekend door de zorg van Jozef voor Maria en Jezus. De tocht naar Egypte en de terugkeer in Nazareth scherpt de solidariteit aan met de velen die uit hun land verdreven worden en noodgedwongen onderweg zijn. Zo werkt in Gent de sociale organisatie De Tinten. De dienst is vooral gedragen door drie Gentse diakens en hun echtgenotes samen met veertig vrijwilligers die zich hoofdzakelijk inzetten voor mensen die uitgewezen zijn, nadat ze al jaren in ons land verblijven. Dagdagelijks wordt de dienst geconfronteerd met gezinnen die hier in de grootst mogelijke armoede leven. Op weekbasis geven ze voedselondersteuning aan ongeveer 130 gezinnen. Dit gaat over bijna 1000 mensen die ze wekelijks voorzien van de hoogst noodzakelijke voeding.

Hoe kunnen families herenigd worden? Familiale banden zijn de sterkste en zijn tevens zeer verscheiden. Familie ben je niet enkel wegens een natuurlijke band met een biologische vader. Die is sterk. Het KRO programma Spoorloos verrast de kijker door de grote inspanningen van mensen om hun biologische vader te achterhalen of om hun moeder te kennen, die haar kind soms in dramatische situaties heeft moeten afstaan. Familie groeit eveneens door de band die mensen hebben gesmeed door kinderen op te nemen. Wat wordt het levensverhaal van Dona? Als baby werd ze verkocht door haar draagmoeder voor 35.000 €. Haar biologische vader verloor het proces, dat hij tegen haar adoptiefouders inspande.
Wanneer onze Franse Zuiderburen de wetten op de immigratie verscherpten en DNA-onderzoeken vooropstelden aleer families te herenigen, hebben Kerken en organisaties ertegen geprotesteerd.
Het bijbelverhaal over Jezus in Egypte wekt bij de lezer het vertrouwen dat God met zijn geliefde mee optrekt. De aankomst in Nazareth is voor Jezus de start van een nieuwe levensfase, de stille jaren van zijn ‘verborgen’ leven.
Wie gelovig onderweg is, hoopt dat in vervulling zal gaan het gebed van Sint Bernardus, een grote trekker uit de Middeleeuwen.

Mogen wij op het einde van al ons zwerven terecht komen in het Huis.
Mogen wij na alle stormen op zee aanleggen in de Haven.
Mogen alle nachten eindigen op een nieuwe Dageraad.
Moge alle haat uit ons hart verdwijnen zodat het kan ontvangen de Liefde.
Moge elke wanhoop omkeren tot Hoop.
Mogen de vele keren dat wij sterven ons richten op het Leven.
Mogen wij in overgave groeien naar het beeld van Maria.
Moge doorheen al onze zwakheden doorklinken de kracht van de Geest.
Mogen wij op onze zware levenstocht de ontmoeting beleven met Jezus.
Mogen al onze verlangens vervuld worden door het onthaal bij en door de Vader.