poetsen met beleid 2011

In een kerk was alles mooi opgeknapt, zowel het verfwerk alsook het stucwerk. Nu was de poetsploeg aan zet. Vol ijver toog een dame met een emmer warm water en een afwasmiddel naar een gepolychromeerd beeld. Dat kon wel een goede beurt gebruiken. Gelukkig voor het beeld werd op tijd een stopteken  gegeven. Anders waren heel wat mooie kleuren en decoraties verloren gegaan. Een zachte borstel moest zich verder over het beeld ontfermen. Poetsen is belangrijk, wil je voorwerpen mooi houden. Ondeskundig poetsen verknoeit meer dan het oplevert.  Maar schoon maken is wel belangrijk. Tegenwoordig is poetsen voor veel mensen geen geliefde bezigheid. Daardoor zie je dat koperwerk steeds donkerder wordt en na verloop van tijd zelfs groen uitslaat. Ook veel stof kan de indruk wekken dat een voorwerp weinig of geen waarde meer heeft. Kringloopwinkels  ervaren dagelijks hoeveel mooie dingen weggedaan worden terwijl de mensen niet beseffen wat de waarde er van is. Als ze gepoetst zijn keert hun oude glorie terug. Daaraan moest ik denken toen iemand een dezer dagen tegen mij zei "ik vind de Kerk maar stoffig". Inderdaad, wat voor het poetsen geldt, kan men ook toepassen op gebruiken en regels van de Kerk. Sommigen willen meteen opruimen, anderen laten alles zoals het was. Bij beide handelingen doe je het geloof te kort.

 

Jezus schrok er niet voor terug om in een vervuild religieus milieu er flink de bezem door heen te halen. Maar het is opmerkelijk hoe voorzichtig Hij is met opruimen. "Ik zeg u, eerder nog zullen hemel en aarde vergaan dan dat een jota of haaltje vergaat uit de Wet". Hiermee geeft Jezus aan dat Hij de Wet niet aan de kant wil schuiven, maar het stof er af wil halen. Waar een wet statisch geworden is en geen dynamiek meer vertoont zal de stofdoek er over heen moeten. Het gebod "Gij zult niet doden" begint al eerder dan de dood van iemand. "Al wie vertoornd is op zijn broeder zal strafbaar zijn voor het gerecht". Ook iemand, die dwaas noemt, neem je niet serieus en maak  je zelfs monddood. Jezus ziet een verband tussen dienst aan de mensen en  dienst aan God. Wanneer je met medemensen overhoop ligt, kun je ook met God geen goed contact hebben. Daar waar relaties verstoord zijn werkt dit ook door op het geloof. Ook spreekt Hij over verstoorde relatie bij gehuwden. Door begeerte naar een ander wordt de kiem gelegd waardoor mensen van elkaar vervreemden en uiteindelijk komen tot echtbreuk. In diezelfde orde spreekt hij ook over het respecteren van andermans bezit. Jaloezie en hebzucht zijn krachten waardoor mensen zichzelf niet meer in de hand hebben. Zowel het oog alsook de hand zijn werktuigen daartoe. Deze moeten desnoods uitgebannen worden door 'het oog uit te rukken' en 'de hand af te hakken', een oosterse manier om uit te drukken hoe ernstig je dit alles moet nemen. Hij veroordeelt ook het wegsturen van een vrouw door de man, tenzij deze zelf ontrouw was. Zo wordt zij gedwongen zelf steeds meer in de diepte te verzinken. Jezus heeft het ook over de betrouwbaarheid. Het moet niet zo ver komen dat het afleggen van een eed een middel om betrouwbaarheid af te dwingen. Men moet kunnen bouwen op elkaars woord. Al deze woorden klinken nog hoogst actueel.

 

Nieuwe wetten leiden niet altijd tot geloofsvernieuwing, wel herbronning. Waar geloof verwatert werkt dat ook door in de relatie naar elkaar en in de relatie tot God. Naarmate het geloof steeds minder het kompas wordt van menselijk handelen, heeft dit zijn weerslag heeft op het gevoel van veiligheid en respect. Jezus volgen betekent de stofdoek nemen en datgene wat vervuild en storend is en daardoor ouderwets en nutteloos uitziet zijn glans terug geven. Niet alleen maar zeggen wat niet moet, maar laten zien hoe iets wel kan. Dat zien wij bij de stichting 'schreeuw om leven', die moeders hulp biedt bij het geboren laten worden van hun kind.  Dat zien wij bij een hospies, waar je kunt zien dat menswaardig sterven gekoppeld wordt aan een liefdevolle omgeving. Dat zie je bij het project 'Halt' dat ons laat zien hoe het jonge mensen helpt om  de weg van de criminaliteit te verlaten. Geloof en leven kunnen elkaar verrijken in een omgeving waar de plumeau en de bezem binnen handbereik ligt. Maar ook hier geldt: poetsen met beleid.